Etter krigen begynte Brandbåtanes passasjerruter til utlandet for fullt. Som et resultat av godt belegg på den oppussede "Brand IV", ble "Brand V" bestilt og levert. Disse to skipene ble etter hvert kjent som de to "ungdomsbåtene" fra Sykkylven.
Samarbeidet med USKF gjorde at "Brand IV" ble benyttet som skoleskip i en liten periode. Ettersom skipets mannskap fulgte med omgjøringen, var det minimalt med oppsigelser, og skipet kunne fortsette sin fart med ungdommer etter karrieren som utdanningsfartøy.
Begge ungdomsbåtene ble kjent for sine spesielle turer, både med varmt og inkluderende miljø og med et vennlig mannskap. Bernt Fauske, som selv var kaptein på rederiets skip, uttalte at disse to fartøyene var de eneste i sitt slag i verden. At han hadde rett, var det liten tvil om.
"Brand IV" hadde hele 40 turer i løpet av et år. Verken pris eller passasjerer var avgjørende for det gode fellesskapet som kunne oppleves om bord. På Brandbåtane var alle velkomne, store som små. Skipet og rederiet var driftet i nært fellesskap til Norges Kristelige Ungdomsforbund, og turene var basert på den kristne troen.
Alle ble ønsket velkommen om bord på "Brand IV". Så populære var turene, at de engang hadde opplevd 6 forskjellige språk og 40 forskjellige dialekter på en gang! Det ble arrangert utenlandsturer til Middelhavet, Den Engelske kanal og Vesterled, men mest populær av alle turer, var cruiset til Nordkapp.