Selv om "Gann" sin karriere som kystruteskip til Oslo var over, var ikke skipets karriere som passasjerskip langs kysten ved veis ende. Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane hadde bruk for et ekstra skip på strekningen Bergen - Balestrand. Utleien av skipet var kun gjennom sommersesongen fra juni til august, og resten av året lå skipet i opplag i Sandnes. To måneder av året fra 1930 til 1939 seilte "Gann" ruten til Balestrand.
Rett etter tilbakeleveringen i 1939 brøt andre verdenskrig ut, og "Gann" rakk aldri å bli sommerinnleid året etter. Krigen var også et faktum her til lands.
Før krigen kom til Norge, ble "Gann" lagt i opplag i Sandnes. Karrieren som reserveskip ga en hverdag med mye opplag og kailigge. Ved den tyske okkupasjonen ble datidens seilende "Sandnæs" rekvirert av tyske myndigheter. Dette gjorde at allerede 9. april 1940, ble nattruten midlertidig nedlagt. Det ble arbeidet iherdig for å kunne få nattruten og "Gann" i drift igjen. En nedleggelse av ruten gjorde at transportmulighetene mellom kystbyene på Vestlandet ble atskillig redusert.
Den 21. mai 1940 var ruten i gang igjen. En nattseilas over minelagt sjø ble sett på som altfor risikabelt. Nattruten ble derfor en rutinemessig dagseilas.
"Gann" lå fortsatt i opplag, men av de reisendes hensyn ble skipet gjort klart som reserveskip - dersom noe skulle gå galt. For å kunne opprettholde et stabilt reisetilbud, ble kystruteskipet "Jadarland" overført fra Oslo-ruten til nattrutens dagseiling.
31. mai 1940, ti dager etter gjenoppstarten, var det tid for "Jadarland" sin jomfrutur på ruten. Denne turen skulle vise seg å få Titanic-lignende faktorer. På første tur, 30 minutter etter avgang Haugesund, over Sletta, gikk skipet på en mine. Skipperen kunne i ettertid fortelle at sjokkbølgen sendte han 50 meter unna skipet. Når han kom opp over vannoverflaten igjen, var skipet totalforlist og borte.
I første halvdel av juni 1940, var rutens reserveskip klart for seiling. "Gann" ble fra den gangs innsettelse, fast skip på ruten. Gjennom årene med krigens herjinger, skulle det vise seg at nattruten ville få gjennomgå. Trass i trange kår og skipsforlis, besto både dagseilasene og "Gann" gjennom krigen. Etter krigens slutt fortsatte dagseilingene frem til 1. september. Nattruten skulle på nytt leve opp til navnet, og seilingene ble etter dette gjort ved nattestid. "Gann" ble nå SDAs skip på ruten, og tiden i opplag var over.