(Foto: Før ombygging)
ODS hadde planer om å følge tradisjonene, og enkelte ville gi det fremtidige skipet navnet "Barøy". Navnet hadde i flere generasjoner blitt brukt på skip i Nord-Norge, og ville nå benyttes på Ofotens nye flaggskip. Alle de tre nye skipene skulle bygges ved forskjellige verft, og ODS valgte, via kjøpskontrakten, å benytte Trondhjems Mek. Verksted. TMV hadde vært en viktig leverandør for hurtigruten i mange år.
ODS hadde hovedkontor i Narvik. Før byggingen av det nye skipet begynte, valgte rederiet å kalle det "Narvik", oppkalt etter rederiets hjemsted. Dette ble til slutt skipets endelige navn. Byggingen fortsatte i raskt tempo, og leveringsdatoen nærmet seg med stormskritt. Det var enkelte som tvilte på at skipet ville bli ferdig i tide.
14. desember 1982 var dagen skipet ble levert fra verftet. Denne dagen skulle "Narvik" seile fra Trondheim til Narvik for å døpes. Innvendig var ikke alt gjort ferdig, og arbeiderne fulgte med på turen nordover. Fagfolkene la tepper, mens styremedlemmene i ODS gikk bak og støvsugde. Alle måtte trå til for å gjøre skipet helt ferdig før ankomsten i Narvik.
De nærmeste dagene ble svært hektiske - både for skipets mannskap og for andre involverte. Viktigheten av å ta skipet på en prøvetur, ble naturlig nok ikke oversett denne gangen, selv om det ble travle dager. Seilasen mellom Trondheim og Narvik ble prøveturen.
"Narvik" og søsterskipene har et langt og smalt skrog, noe som gir god fart gjennom vannet. På prøveturen kom "Narvik" helt opp i ca. 19 knop. Skrogkonstruksjonen kan sammenlignes med kystvaktens Nordkapp-klasse.
16. desember 1982 seilte "Narvik" inn Ofotfjorden for første gang, med Kaptein Peder Pedersen på broen. Mange interesserte hadde møtt opp på kaia i Narvik for å følge med på ankomsten. Dåpen skjedde samme dag, på kaia rett utenfor ODS sitt hovedkontor. Skipets gudmor, Anne-Marie Pleym, ga skipet navnet "Narvik". Dette var det første skipet i hurtigrutetrafikk med dette navnet.
"Narvik" gikk inn i "Håkon Jarl" sin rute, på sørgående fra Harstad. Mannskapet på "Håkon Jarl" gikk over på "Nordnorge", bygd i 1964. Deler av mannskapet på "Nordnorge" gikk over på nye "Narvik".
21. desember 1982 lå hurtigruteflåtens nyeste tilskudd til kai i Bergen, klar for å ta passasjerer med på den første rundturen. ODS var særdeles stolte over å kunne tilby passasjerene lugarer og salonger med cruisestandard. Begrepet "et flytende hotell" ble brukt ofte i denne sammenhengen.
"Narvik" ble levert rett etter søsterskipet "Midnatsol", eid av TFDS. Disse to skipene var svært like. Den største forskjellen utvendig, var at "Narvik" ikke hadde panoramasalong bak broen.
Hurtigruterederiene satset på noe helt nytt da de bestilte disse tre mellomgenerasjonsskipene. "Narvik" ble konstruert for å frakte mer last enn vanlig, og hadde derfor et lastedekk helt akter på C-dekket. En 15-tonns kran var plassert midt på dekket, mens det rundt var plass til 20-fots containere. Dersom skipet noen gang måtte legge til med styrbord side, kunne ikke kranen brukes, da skorsteinen sto i veien.
I tillegg til lastedekket, var det romslige bildekk og kjøle-/fryserom. Bildekket hadde plass til hele 40 biler. Kjøle- og fryserommene var plassert på A-dekk og tanktopp. Paller og last som skulle plasseres på disse dekkene, ble enten fraktet ned med palleheis fra bildekk, eller heiset ned med kran gjennom lastesjakten, via lasteluka plassert på E-dekket.
Det ble diskutert om lastesjakten var nødvendig. Pallene ble som regel kjørt om bord med truck, og deretter satt på palleheisene. Var lasten for stor, ble den heist bak på lastedekket. Stamsund var argumentet som veide tyngst, da kaien der er svært smal. Konklusjonen endte med at alle tre skipene fikk denne lastesjakten, dog i noe forskjellige størrelser.
Kritikken kom på rekke og rad om disse skipene. Entusiaster mente skipenes utseende var for dårlig, og lignet godsskipene som trafikkerte langs kysten. Det var også ansatte i rederiene som mente skipene var utstyrt feil, da lastedekket akter var for stort. Passasjerområdene hadde ikke blitt prioritert under byggingen, og allerede den første sommersesongen ble det klart at kapasiteten var for liten.