Nå som "Sandnes" var satt inn i rute, begynte DSD med tiltak for å pusse opp flåten. Nattrutens gamle traver, "Stavanger", ble modernisert og fortsatte i ruten ut 50-tallet. Det ble klart at et samarbeid mellom rederiene ville tjene begge positivt, og ruteavgangene ble delt opp for hver dag i uken. "Sandnes" seilte de samme dagene som de tidligere skipene; tirsdag, torsdag og lørdag. Mandager var det DSD sitt siste dampskip, "Kong Sverre", som tjente ruten, mens gamle "Stavanger" seilte de tre andre dagene.
"Sandnes" hadde ankomst i Bergen klokken 7 på morgenen, og fikk dermed hele dagen til kai. Med kailigge fra morgen til kveld, var det god tid til rengjøring, lasting og lossing. Kveldsavgangen fra Bergen gikk samme dag som ankomsten. Dermed var det onsdag, fredag og søndag på sørgående seiling.
Etter fem års drift på nattruten, ble det besluttet å gjøre noen mindre ombygginger på "Sandnes". En økning i passasjerkapasiteten var nødvendig, og dette resulterte i flere køyeplasser på 2. klasse. Dette gjorde at lugarkøyene økte fra 222 til 262 plasser.
Etter den lille ombyggingen ved BMV, fortsatte ruten med suksess frem til 1960. Det var dette året hydrofoilbåten "Vingtor" ble satt inn på ruten. Dette var en ny type båt, og folk var naturlig nok skeptiske til slike fartøy. Likevel sank en stor andel av nattrutens passasjerantall. Året etter ble hydrofoilbåtens søsterskip, "Sleipner", satt inn på samme ruten, og dermed ble "Sandnes" nærmest utrangert.
På grunn av folks skepsis til de nye fartøyene, gikk de kun i rute utenom vintersesongen de første årene. Dermed ble det bruk for nattrutens trofaste travere gjennom flere år på 60-tallet. Dessverre ble det en dramatisk nedtur da hydrofoilene ble innvilget helårsdrift, samtidig som at folk brukte fly og jernbane mellom de største byene.
På grunn av de forandringene som skjedde gjennom 60-talllet og begynnelsen av 70-tallet, ble nattruten mer rettet mot last. Passasjerene var for lengst forsvunnet til andre fremkomstmidler. Dessverre var ikke "Sandnes" og de andre skipene lett medgjørlige for godshåndtering. Til det fantes det andre skip.