Noen bruker dieselgeneratorer, andre LNG-generatorer eller brenselceller som tar utgangpunkt i Hydrogen. Noen har batterier andre ikke. Fremdriftsmaskineriet om bord går på strøm, og de tekniske løsningene er i høy grad digitalisert.
I de aller første vedtektene for Unge Sjømenns Kristelige Forening (USKF) – som har drevet Skoleskipet Gann siden 1949, står det å lese at opplæringen skal foregå på et maskindrevet fartøy. Altså - skipet skulle ikke være et seilskip som de fleste skoleskip på den tiden var. De første skoleskipene våre var dampdrevet, men fikk installert dieselmotorer - for det var viktig for skolen at elevene skulle få opplæring i systemer de kunne kjenne igjen når de kom til sjøs! Slik tenker USKF fortsatt om skoledriften om bord på det 6. Gann skipet i rekken.
For at våre elever skal være forberedt på en «ny hverdag» på sjøen er det viktig at også Skoleskipet Gann viser hvordan man optimaliserer energibruken om bord i et moderne fartøy – selv om vårt skip nærmer seg 40 år. Hvordan skal vi få det til?
Vi skal i utgangspunktet ikke fjerne noen av de eksisterende systemene våre, bare tilføre nye. Hovedkomponentene i det nye fremdriftssystemet vårt er styre- og overvåkingssystem, batteripakke, ombygde gir og nye akselgeneratorer. Det betyr at vi kan optimalisere energibruken vår ved å kunne hente strøm fra alle motorer + batteri, og at også alle motorer kan levere kraft til fremdrift + fra batteriet. Det hele betjenes og overvåkes av de aller nyeste digitale hjelpemidlene som finnes på markedet.
Girene vi skal bruke kommer fra vårt søsterskip, hurtigruteskipet «Vesterålen», og er gitt oss kostnadsfritt fra Hurtigruten.
Fordelene ved disse optimaliseringene er store:
Vi vil få en betydelig reduksjon i dieselforbruket vårt med implisitt lavere kostnader, noe som er viktig for driftsbudsjettene våre, men aller viktigst: Reduksjon i CO2 og NOx utslipp. Vi får en undervisningssituasjon om bord som er mye mer relevant i forhold til skip som bygges i dag og i framtiden, blant annet med et moderne maskin-kontrollrom, med tilhørende undervisnings- og simuleringsfasiliteter. Skipet vårt vil bli enda litt tryggere, og vi får flere uavhengige fremdriftssystemer. Skoleskipet Gann vil i de kommende årene gi sitt bidrag til et omfattende arbeid med å utvikle læringsoppdrag for å løfte den digitale kompetansen i den maritime næringen.
Prosjektet er gjort mulig ved økte årlige overføringer fra Utdanningsdirektoratet som ønsker at Skoleskipet Gann skal drive - og utvikle - en framtidsrettet grønn maritim utdanning. Kongsberg Maritime står for leveransen av alt utstyr og prosjektledelse. Uten et veldig godt samarbeid med Kongsberg Maritime ville ikke dette vært mulig. I forprosjekteringen har vi fått uvurderlig hjelp og inspirasjon fra Blueday Technology.
Prosjektet har en kostnadsramme på flere titalls millioner kroner, det betyr at dette aldri vil gå i pluss på grunn av sparte utgifter – til det seiler vi for lite per år, men elevene våre vil være bedre rustet til å få andres skip til å bli lønnsomme. Andre skip kan bruke vår erfaring til å gjøre det samme, og vi forlenger levetiden til vårt skoleskip med mange år.
Prosjektet finansieres gjennom lån – som nedbetales via økt, årlig driftsstøtte fra Utdanningsdirektoratet samt bidrag fra Enova på 4,5 millioner kroner.
Vi er stolte av, og spente på dette prosjektet, og ser for oss at vi kan være med å vise at det er mulig å ha nye ideer, selv på gamle skip. Håpet videre er at vår ombygging kan være til inspirasjon for andre, og at den erfaringen vi nå gjør, kan deles. Planene er at hybridiseringsprosjektet i hovedsak skal være ferdig innen utgangen av 2021.
(Klikk på bildet for større utgave)
Videre kontakt:
Geir Danielsen,daglig leder.
Mobil: 40412731
geir.danielsen@gann.no